جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
جدیدترین گزارش ها پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۸:۰۷:۴۶

همزمان با سی ششمین سالگرد پیروزی انقلاب انجام شد:
تشریح دستاوردهای بومی‌سازی و ساخت داخل مناطق نفت‌خیز جنوب
ایران دریلینگ: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت کشور توانسته ضمن حمایت از سازندگان داخلی، بسیاری از تجهیزات کاربردی و استراتژیک صنعت نفت را بومی‌سازی کند. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت خام کشور، جایگاه ویژه‌ای در تامین انرژی و گردش اقتصاد کشور دارد ضمن اینکه با توجه به تاکیدهای وزیر نفت مبنی بر حمایت از سازندگان داخلی، همواره بر موضوع ساخت داخل و بومی‌سازی تجهیزات استراتژیک صنعت نفت تمرکز داشته است. نگاهی به عملکرد موفق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در یک سال گذشته بیانگر عزم و اراده و همت و پشتکار مجموعه مدیریت و کارکنان این شرکت برای عبور از تحریم‌ها و دستیابی به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده منطبق با برنامه ابلاغی ازسوی شرکت ملی نفت ایران است. آنچه در پی می‌آید مهمترین سرفصل‌ها و عناوین دستاوردهای این شرکت در فاصله دهه فجر ۱۳۹۲ تا دهه فجر ۱۳۹۳است:

ساخت دستگاه کنترلر برای نخستین‌بار در صنعت نفت

دستگاه کنترلر هوشمند شارژرهای صنعتی واحدهای عملیاتی تا توان30KVA  برای نخستین‌بار در سطح صنعت نفت کشور توسط کارشناسان نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون طراحی و ساخته شد. تامین برق بدون وقفه همواره در سازمان‌های تولیدی موضوعی جدی بوده و استفاده از برق DC از طریق باتری‌های صنعتی جهت تامین برق موردنیاز و قطع‌نشدنی در کنترل و پایش عملیات تولید از موارد بدیهی بوده است.

تدوین برنامه 5 ساله بومی‌سازی تجهیزات

به منظور بومی‌سازی بخش عمده‌ای از تجهیزات استراتژیک موردنیاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برنامه 5 ساله‌ای تدوین شده است. در این برنامه به‌گونه‌ای تهیه شده است تا مهمترین قطعات و تجهیزات مورد استفاده مانند توربین‌ها، کمپرسورها و پمپ‌های فرآیندی به ترتیب اولویت بومی‌سازی شود.

طراحی و پیاده‌سازی سامانه مدیریت مصرف کالا  
سامانه مدیریت مصرف کالا با هدف پایش کالا، ابزار، تجهیزات و موادمصرفی در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون طراحی و پیاده‌سازی شد. این سامانه برای اولین‌بار در سطح مناطق نفت‌خیز جنوب محقق و با هدف مدیریت نحوه مصرف و منابع مالی در راستای صیانت بیشتر از منابع و داشته‌های ملی انجام شد. این سامانه تحت شبکه کار می‌کند و امکان پایش کالاهای پروژه‌ای نیز توسط کارشناسان اداره کامپیوتر برای آن دیده شده و میزان، زمان و مکان استفاده از هر قلم کالا را می‌توان با این نرم‌افزار پایش کرد.

طراحی و تدوین سیستم‌های مونیتورینگ و آنالیز وضعیت ماشین‌آلات حساس

با اجرای این پروژه پژوهشی، سیستم پیشرفته مونیتورینگ و آنالیز وضعیت ماشین‌آلات حساس ویژه تاسیسات این شرکت طراحی و تدوین شد. در این پروژه اطلاعات مربوط به سیستم‌ها جمع‌آوری و مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت و با توجه به تکنولوژی‌های موجود، سیستم پایش و آنالیز متناسب با وضعیت و عملکرد تجهیزات این شرکت طراحی و انتخاب شد. این سیستم در واحدهای بهره‌برداری پیشرفته به منظور کاهش هزینه‌های تعمیرات، بهبود نگهداری و بالابردن ایمنی سیستم‌ها کاربرد دارد.

رونمایی 5 تجهیز ساخت داخل در نمایشگاه صنعت نفت خوزستان

5 تجهیز استراتژیک ساخت داخل در غرفه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در نمایشگاه صنعت نفت خوزستان در آذرماه 1393 رونمایی ‌شد. از این تجهیزات 4 قلم در زمینه ماشین‌آلات فرایندی و یک مورد مربوط به اقلام حفاری است که با حمایت این شرکت توسط شرکت‌های داخلی بخش خصوصی بومی‌سازی شده است. این تجهیزات شامل روتور کمپرسور بورسیگ، نشت‌بند لانه زنبوری (HONEY COMB)، نشت‌بند گازی خشک (D.G.S.) ، فوران‌گیر چرخشی سرچاهی و مجموعه استافینگ باکس کمپرسور است. همچنین سه دستگاه مهم کاربردی در صنعت حفاری شامل تازه‌ترین لوله مغزی سیار، یونیت نمودارگیری دریایی و پمپ گلدر غرفه شرکت ملی حفاری ایران رونمایی شد.

امضای سه قرارداد ساخت با سازندگان داخلی

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در آذرماه 93 سه قرارداد ساخت با سازندگان داخلی امضا کرد. این قراردادها به طور جداگانه با حضور بیژن عالی پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز حنوب میان مدیر تدارکات و امور کالا این شرکت و مدیران شرکت‌های بخش خصوصی مبادله شد. موضوع این قراردادها "ساخت نشت‌بندهای خشک کمپرسورف "ساخت قطعات یدکی کمپرسورهای گازی و ساخت کفشک چاه‌ها " است که پس از ساخت نمونه و موفقیت در عملیات میدانی سفارش تولید انبوه داده شد. قرارداد ساخت نشت‌بندهای خشک به مبلغ بیش از 41 میلیارد و 500 میلیون ریال با شرکت فراز انرژی آسیا، ساخت کفشک چاه به مبلغ 8 میلیارد و 890 میلیون ریال با شرکت سیلندرسازی تهران و قرارداد ساخت قطعات یدکی کمپرسورهای گازی نیز به مبلغ 8 میلیارد ریال با شرکت افراز کیمیای فارس به امضا رسید.

ساخت دستگاه پاورپک چندمنظوره ساخت داخل

دستگاه پاورپک چندمنظوره برای نخستین‌بار در صنعت نفت کشور توسط شرکت پیراحفاری ایران طراحی و ساخته شده است. پاورپک یکی از اجزا اصلی و حساس دستگاه‌های لوله مغزی سیار است که بسته به نوع لوله مغزی سیار متفاوت است. شرکت پیراحفاری ایران 6 دستگاه لوله مغزی سیار در اختیار دارد و کارشناسان مدیریت عملیات این شرکت با تکیه بر دانش و تجربه خود دستگاه جدید را به‌نحوی طراحی کرده‌اند که می‌تواند در همه دستگاه‌های لوله مغری مورد استفاده قرار گیرد. از ویژگی‌های این دستگاه به کارگیری آن در دستگاه‌های لوله مغزی در حین عملیات است و با این مزیت می‌تواند از هرگونه وقفه عملیاتی در تعمیر چاه‌ها که گاهی مخاطرات و مشکلات مربوط به خود را دارد، جلوگیری کند.

بومی‌سازی 2 هزار و 200 قلم کالای کاربردی صنعت نفت در 10 ماه سال 93

 در 10 ماه سال 93 ، افزون بر 2 هزار و 200 قلم کالای کاربردی صنعت نفت توسط بخش خصوصی با حمایت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بومی‌سازی شد. ارزش این اقلام 850 میلیارد ریال است که ساخت آنها ازسوی سازندگان داخلی افزون بر 900 میلیارد ریال صرفه‌جویی ارزی داشته است. دو سوم مجموع اقلام ساخته شده توسط صنعت‌گران استان خوزستان بوده است که نقش قابل توجهی در تامین نیازهای صنعت نفت دارند.


  کد خبر : 608
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :